
TÉMATA, HROZBY A JEJICH ŘEŠENÍ
Česko musí být schopné čelit hrozbám 21. století – od praní špinavých peněz přes kyberútoky až po vliv nedemokratických režimů.
Proto prosazujeme konkrétní opatření, která posilují naši bezpečnost, transparentnost a právní stát.
Na této stránce najdete klíčová témata, kterým se věnujeme – od sankcí a boje proti daňovým rájům, přes kvalitní evidenci skutečných majitelů až po modernizaci krizové legislativy. V každé oblasti přinášíme aktuální doporučení a konkrétní návrhy pro vládu, parlament i veřejnost.
Mezinárodní sankce

V návaznosti na ruskou agresi na Ukrajině přijalo Česko obdobu tzv. Magnitského zákona (sankční zákon) a v rámci Evropské unie prosadilo řadu sankčních balíčků. Je však třeba pracovat na důsledném vymáhání mezinárodních sankcí a omezovat jejich obcházení.
Aktuální doporučení
Zformulovali jsme řadu doporučení k implementaci sankcí pro českou vládu a pro instituce EU. Vláda by měla především alokovat dostatečné kapacity na vymáhání mezinárodních sankcí (je např. potřeba zajistit IT nástroje a personál pro efektivnější monitoring zahraničního obchodu s využitím mezinárodních celních záznamů). Je třeba dobře implementovat schválenou novelu trestního zákoníku, která zpřísňuje trestání jejich porušování. Měla by pokračovat debata o konfiskaci majetku sankcionovaných osob (např. po vzoru Estonska) a jeho dalším využití.
Boj proti praní peněz

Česko je v podstatě evropskou pračkou na peníze pocházející z trestné činnosti. Podle oficiálních zpráv bylo jen v letech 2020 a 2021 přes naši zemi vypráno 100 miliard Kč. Po vyprání se k nám část prostředků vrací ve formě stovek prázdných bytů, které křiví trh s byty. Je proto třeba pračku špinavých peněz zastavit.
Aktuální doporučení
Vláda by měla co nejdříve předložit zákon o odčerpání majetku protiprávního původu (aneb zákon proti tzv. průtokovým účtům), který je implementací tzv. konfiskační směrnice EU, tak, aby byl co nejdříve schválen parlamentem. Je třeba také dobře implementovat nový AML balíček z června 2024.
Skuteční majitelé firem a nemovitostí

Mapování vlastnických struktur firem napojených na sankcionované osoby odhalilo nedostatky v údajích evidence skutečných majitelů. Je proto třeba posílit její spolehlivost a rozšířit funkcionality evidence například o údaje o zahraničních majitelích nemovitostí.
Konec daňových rájů

Daňové ráje často slouží jako skrýše peněz pro oligarchy z nedemokratických zemí, kteří s jejich pomocí obchází sankce. Navíc, každá koruna, která uteče do daňového ráje, chybí v našem rozpočtu na veřejné služby. Česká republika kvůli tomu v roce 2021 přišla až o 17 miliard korun. Potřebujeme opatření, která tomu zamezí.
Aktuální doporučení
Je nutné podpořit mezinárodní a domácí iniciativy, které směřují k omezení úniků zisků velkých firem do daňových rájů. Stejně tak je vhodné zajistit důsledným vymáháním AML opatření, aby sankcionované entity nebyly schopny skrývat své finance v daňových rájích přes své bílé koně.
Krizové stavy

Jednou ze základních povinností státu je zajistit bezpečnost svých obyvatel. Je proto třeba se poučit ze zkušeností z krizových stavů z poslední doby (koronavirová pandemie, tornádo, záplavy). Relevantní instituce musí být připraveny na potenciální ohrožení a při svých opatřeních respektovat základní lidská práva a svobody.
Aktuální doporučení
I přes schválení návrhu zákona o kritické infrastruktuře je potřeba přistoupit ke komplexní novelizaci krizového zákona v podobě, která zaručí efektivní zajištění bezpečnosti státu a jeho obyvatel při zachování ochrany jejich práv a svobod. Nová legislativa musí vedle jiného garantovat právo na informace, náležité odůvodnění krizových nařízení a jejich rychlý a efektivní soudní přezkum.
Kyberbezpečnost

Vzhledem k tomu, že kritická odvětví (např. doprava, energetika, zdravotnictví) jsou stále závislejší na digitálních technologiích, je nutné účinně čelit ransomwarovým, malwarovým a DDoS útokům, ohrožením dat a dostupnosti internetu či hrozbám pro dodavatelské řetězce. K tomu potřebujeme adekvátní nástroje.
Aktuální doporučení
Schválení návrhu zákona o kybernetické bezpečnosti představuje zásadní krok pro posílení bezpečnosti země proti kybernetickým útokům. Je však třeba přijmout kvalitní prováděcí předpisy, které zajistí adekvátní ochranu před kybernetickými hrozbami. Je vhodné též posílit spolupráci bezpečnostních složek v prověřování rizikových dodavatelů a monitoringu vlivových aktivit cizích států a firem. K efektivnímu zajištění kybernetické bezpečnosti a odolnosti je třeba systematicky posilovat schopnosti státu na tyto hrozby reagovat.
Energetická bezpečnost

Odběrem energetických surovin Evropa zásadním způsobem přispívá do ruského rozpočtu a na válku proti Ukrajině. Je proto žádoucí, aby se Česko a s ní i celá EU od této formy závislosti co nejrychleji odtrhlo či našlo jiné formy náhrady za tyto komodity.
Aktuální doporučení
Po úspěšném a téměř dokončeném omezení závislostí na ruské ropě a zemním plynu přichází na řadu další oblasti a sektory, které může Rusko proti Evropě potenciálně zneužívat. Patří mezi ně jaderné palivo nebo například ruská ocel, kterou ČR proaktivně zastavila z hlediska svého sankcionování na evropské úrovni. Nicméně klíčové v následujících měsících a letech bude udržet současný stav a zamezit návratu ruských energetických komodit a závislostí, na zvrácení čehož má část politické, ekonomické i společenské elity vlastní zájem.
Legislativní proces bez pokoutných vlivů

Od 1. července 2025 jsou účinná pravidla pro lobbování, která mají za cíl zpřehlednit tvorbu politiky a zájmy, jež se na ní podílejí. Účinná a řádně implementovaná regulace může posílit důvěru v politické rozhodování a zároveň omezit prostor pro pokoutné ovlivňování politiků.
Aktuální doporučení
Je vhodné pracovat na osvětě, metodické pomoci a kontrole ze strany dohledového resortu. Vláda by měla proto zajistit jeho dostatečné kapacity. Registr lobbování by měl obsahovat skutečně relevantní data a měl by být uživatelsky přívětivý.
